کتابخانه مجازی رویان ebook royan it

کتابخانه مجازی رویان ebook royan it

کتاب الکترونیک،نشر الکترونیک،نمایه ،فناوری رسانه آموزشی و مهارت آموزی؛ مقالات و اطلاعات علمی (ISI)
کتابخانه مجازی رویان ebook royan it

کتابخانه مجازی رویان ebook royan it

کتاب الکترونیک،نشر الکترونیک،نمایه ،فناوری رسانه آموزشی و مهارت آموزی؛ مقالات و اطلاعات علمی (ISI)

دانلود رساله احکام آیت الله سیستانی

دانلود رساله احکام آیت الله سیستانی


آقا سید علی حسینی سیستانی


خاندان او از سادات حسینی می‌باشند که در عهد صفوی در سیستان می‌زیستند. سلطان حسین صفوی، جدّ اعلای او سید محمد را به منصب شیخ‌الاسلامی در سیستان منصوب کرد؛ لذا با خانواده‌شان به آن جا منتقل شدند و سکنی گزیدند.

آیت الله سید علی حسینی سیستانی از مراجع تقلید شیعه در ۱۳ مرداد ۱۳۰۹ ـ ۹ ربیع‌الاول ۱۳۴۹ در مشهد متولد شد و پدرش به نام جدش، که از بزرگان علم و زهد بوده، ایشان را علی نام نهاد. نام پدر وی مرحوم سید محمد باقر می‌باشد و مادر ایشان از خانواده اذربایجانی اهل علم علویه‌ای والا مقام، فرزند «علاّمه سیّد رضا مهربانی » می‌باشند.

بعـد از رحلت آیت‌الله خوئی، آیت‌الله سیستانی یکی از تشییع کنندگان جنازه آن مرحوم بودند و نماز میت را بر او گذاردند. پس از آن، زمام مرجعیت حوزه علمیه را بدست گرفتند و شروع به فرستادن اجازات، تقسیم و پخش حقوق و تدریس از روی منبر آیت‌الله خوئی در مسجد (خضرا) کردند. به این صورت، آیت‌الله سیستانی شهرت زیادی در عراق، کشورهای خلیج فارس، هند، آفریقا و... مخصوصا در میان قشر جوانان پیدا کردند.

ایشان در سال ۱۳۲۰ به امر پدرش شروع به آموختن مقدمات علوم حوزوی نمود که مجموعه‌ای از دروس ادبی هم چون شرح الفیه ابن مالک، مغنی ابن هشام، مطول تفتازانی، مقامات حریری و شرح النظام را نزد ادیب نیشابوری و بعضی دیگر از اساتید آموخت.

آیت‌الله سیستانی سال‌ها پیش، شروع به تدریس بحث خارج فقه و اصول و رجال کرد و نیز بحث‌هایی پیرامون مکاسب، طهارت، نماز، خمس و برخی از قواعد فقهی مانند تقیه و الزام به انجام رساندند.

وی همزمان با تدریس و بحث مشغول تالیف و نگاشتن کتاب‌های مهم و چند رساله است همـچنین کلیه تقریرات بحث‌های اساتید خود را به رشته تالیف درآورده است.

در سال ۱۳۳۰ از قم به نجف مهاجرت کرد، در مدرسه بخارایی مستقر شد و در جلسات اساتیدی همچون سید ابوالقاسم خویی، حسین حلی، علی محمد بروجردی، سید محسن حکیم و سید محمود شاهرودی شرکت کرد و بعد از فوت سید نصرالله مستنبط و سید ابوالقاسم خویی، مرجع تقلید شیعیان شد.

پس از جنگ سال ۲۰۰۲ آمریکا - عراق و اشغال عراق توسط آمریکا، نقش سیستانی در اوضاع عراق و اتحاد و امنیت این کشور، از اهمیت به‌سزایی برخوردار شد و در صدر اخبار رسانه‌ای قرار گرفت. دو کتاب «دیدگاه‌های سیاسی اجتماعی آیت‌الله سیستانی در مسائل عراق» و «ناگفته‌هایی از سفر درمانی آیت‌الله سیستانی و بحران نجف» گوشه‌هایی از نقش آفرینی آیت‌الله در آن مرحله را بازگو می‌کند.

آیت الله سیستانی در تغییر نخست وزیر عراق (نوری المالکی) و انتصاب نخست وزیر جدید نیز نقشی مهم ایفا کرد. او در یازدهم رمضان ۱۴۳۵ در نامه‌ای به اعضای رهبری حزب الدعوه عراق که نوری المالکی رهبری آن را بر عهده داشت نوشت: با توجه به شرایط بحرانی موجود در عراق عزیز و ضرورت تعامل با بحرانهای گریبانگیر آن با دیدگاه متفاوتر از آنچه در کشور جاری است من ضروری می‌بینم که در جهت انتخاب نخست وزیر جدیدی که از موافقت و اجماع ملی برخوردار باشد وبتواند با رهبران سیاسی ودیگر گروها کشور را را از تهدیدهای تروریستی و جنگهای طوائفی وتقسیم نجات دهد تسریع شود.

نیوزویک در تحلیلی در سال ۱۳۸۸، از سید جواد شهرستانی داماد و نماینده وی در ایران و مدیر موسسه آل‌البیت به‌عنوان یکی از ۲۰ چهره با نفوذ در ایران نام برد. مرداد ۱۳۹۳ اعلام شد در رونمایی از طرح جدید سایت رسمی سید علی سیستانی عنوان «آیت الله» یا «آیت الله العظمی» حذف شده است. وی خود درخواست کرده بود عکس‌هایش هم از جایگاه‌های مختلف جمع شود.

بعضی از اساتید حوزه علمیه نجف اشرف نقل کردند، که عده ی از فضلا و علما از آیت اللّه خوئی (قـدس سـره)، بـعـد از فوت آیت اللّه سید نصراللّه مستنبط (قدس سره)، خواستند که شرایطی را بری انتخاب جانشینی که داری صلاحیت مرجعیت در حوزه علمیه نجف اشرف ، فراهم کند.

وی آیـت اللّه سـیـستانی (دام ظله) را، برای علمشان و پاکی مسلکشان و نیز خط مشی استوارشان انتخاب کردند. ابـتـدا، نماز را در محراب آیت اللّه خوئی (قدس سره) برپا کردند، سپس شروع به بحث و نگاشتن تعلیقات بر رساله آیت اللّه خوئی (قدس سره) و مسلک ایشان پرداختند.

بـعـد از رحـلـت آیـت اللّه خـوئی (قـدس سـره)، حـضـرت آیـت اللّه سیستانی (دام ظله) یکی از تشییع کنندگان جنازه آن مرحوم بودند، و نماز میت را بر او گذاردند. پـس از آن ، زمـام مرجعیت حوزه علمیه را بدست گرفتند، و شروع به فرستادن اجازات ، تقسیم و پخش حقوق ، و تدریس از روی منبر آیت اللّه خوئی (قدس سره) در مسجد (خضرا) نمودند. و به این صورت ، آیت اللّه سیستانی (دام ظله) شهرت زیادی در عراق ، کشورهای خلیج فارس ، هند، آفریقا و... مخصوصا در میان قشر جوانان پیدا کردند.

حضرت آیت اللّه سیستانی (دام ظله) یکی از علمای سرشناس و برجسته اند که مشهور به اعلمیت هـسـتـنـد، و جـمـع کثیری از اهل علم و اساتید حوزه علمیه قم و نجف اشرف بر اعلمیت ایشان گواهی می دهند.

پایگاه اطلاع رسانی رسمی  ایت الله العظمی سیستانی   http://www.sistani.org

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.